afvalstoffen

Omgang met afvalstoffen op de haven.

Net zoals thuis kennen we op de haven ook verschillende afvalstromen, om aan de voorschriften te voldoen en voor een beter milieu moeten wij op de haven ook ons afval scheiden, een deel van het chemisch afval wordt door vrijwilligers opgeslagen in de milieucontainer en daarna door een erkende verwerker afgevoerd. Om de kosten binnen de perken te houden moet het afval gescheiden aangeleverd worden.

Op de helling staan drie plastic vaten, voor verf afval, voor olie houdend afval en voor afval algemeen.

Verf afval.

Dit betreft uitsluitend restanten vloeibare verf, dus geen lege verfbussen, kwasten, verfrolletjes, lappen, schuurpapier, afplakband enz. Alles met verf die droog is, of binnen enkele dagen opgedroogd is,  kan gewoon in de vuilnis container.

Nog vloeibare verf restanten in blik gooien we, zuinig Zeeuwen als we zijn, niet weg maar bewaren we voor de volgende keer.

Olie houdend afval.

Dit betreft eigenlijk alleen oliefilters van motoren,dus geen lege olie cans, vette lappen enz. deze kunnen ook weer gewoon in de vuilcontainer.

Rest afval.

Bestemd voor hetgeen van de boot komt en wat je vervolgens opveegt als je de helling schoon achter laat zoals pokken,mossels, verfbladders,schuurpapier, lege bierblikjes enz.

Het is wel de bedoeling dat je dit vat na het verlaten en schoonmaken van de helling zelf leegt in de vuilnis container. Onze milieu vrijwilligers voeren het andere chemisch afval  af naar de milieucontainer maar het is niet de bedoeling dat zij als een soort vuilnisman de rest van de rommel achter onze rug moeten opruimen.

Voor vuile olie en bilge water staan er achter het fietsenhok twee tanks waarvan de sleutel in het clubhuis te krijgen is. Schenk hier uw emmer of jerrycan netjes is leeg, als de zeef in de trechter op de vuile olie tankdicht zit maak hem dan even schoon en schenk niet door als de boel er overheen loopt en neem uw lege jerrycans of emmer en lappen mee, als u ze niet meer wil bewaren kunnen ze ook in de vuilnis container. Sluit de tanks weer af en geef de sleutel terug in het clubgebouw.

Tot slot staat er voor afgedankte accu’s een bak achter het fietsenhok, deze bak hebben wij in bruikleen van een bedrijf dat de volle bakken opkomt halen en weer een lege terug zet. Wij krijgen voor de accu’s een vergoeding per kilo en hoeven geen huur voor de bak te betalen, als we echter een heel jaar geen accu’s in leveren zijn we wel huur verschuldigd.

Samen houden wij onze haven schoon!