Reisverslagen

Tocht naar Chatham

Onder de circa 90 zeiljachten, die dinsdag 13 juni meedoen aan de Tocht naar Chatham, is ook een zeiljacht uit Vlissingen. Dit jacht heeft de naam 'Bliss' en wordt bemand door Hans Robbers, David Robbers en Ferry Kramer. Je herkent 'Bliss' aan onder andere de vlag van Vlissingen.

Hans, David en Ferry doen mee aan de rally van de Tocht naar Chatham. De winnaar krijgt een replica van de Bokaal die Michiel de Ruyter destijds kreeg uitgereikt door de Republiek. Het origineel hiervan staat in het Rijksmuseum. Wij hopen dat het lukt om deze replica mee te nemen naar Vlissingen. Heel veel succes Hans, David en Ferry!

Voor vertrek was er nog een interview met Omroep Zeeland, dit is uitgezonden in het nieuws van 12 juni

en op 13 juni een mooie foto in de krant.

Kort na de finish heeft Ferry een mooi verslag geschreven, met "links" naar wikipedia ed.

Het reisverslag is hier te lezen.....

Oneiros juli 2017

Hallo allemaal,

Om onze mooie ervaringen van deze zomer met onze zeilvrienden te delen, volgt hier een samenvatting van onze zomerreis richting de Isles of Scilly v.v.

de Oleiros vaart de rally Scheveningen - Pymouth  15-18 juli 2017

lees het hele verhaal

Rony Grooten

Kind of Blue juni 2017

Skudeneshavn, Noorwegen, maandag 26 juni 2017

Hallo allemaal,

Je zal wel denken, weer een nieuwsbrief van de Kind of Blue? Die waren toch terug? Ja, dat klopt. We zijn in september vorig jaar terug onze thuishaven Vlissingen binnengevaren. Onze wereldreis zat erop. We waren weer terug.......

lees meer..

Hemelvaart 2016 Naar Lowestoft en terug

Met prachtig weer en een beetje te weinig wind zijn we op en neer naar Lowestoft gevaren. Ondanks het vroege vertrek en de een voordewinds rak met spi was de geplande aankomst tijd van 7 pm te optimistisch. In het nachtelijk uur rond 11 uur doken we het kanaaltje voor lowestoft in. Best moeilijk een zuid kardinaal te spotten tegen een fel verlichte kustlijn. Maar zonder risico door het geultje en om 12 uur lagen we vast. Ff evalueren en nog een kleine discussie over diepgang en grondsoort. Het water   moest nog ruim een meter zakken en wij hadden nog 50 cm onder de kiel. Aangezien ze baggeren moet het modder zijn dus geen probleem.

Volgende ochtend na een uitgebreid ontbijt verhaald en daarna Lowestoft in. Een geweldige stad waar alles wordt gedaan om het tij te keren. De boulevard naar het zuiden is opgeknapt en ook het clubhuis heeft een nieuwe vloer. Sponsorship wordt gezocht voor een nieuw tapijt. Wij waren getuigen van illegale drag races (zie de foto). Een wel besteedde dag met prachtig weer.

’s Avonds eerst deelgenomen aan de steigerprtij van de vereniging van Kustzeilers die ook in de haven lagen. Leerzaam en gezellig. Toen de vereniging met de admiraal van de jachtclub en de burgemeester ging eten, zijn wij naar het tramhotel gelopen om daar te genieten van een zeer goede keuken, Tram hotel staat bekend om zijn vis menu en dat was dan ook buitengewoon. Na nog een afzakkertje aan boord te kooi om zaterdag naar Blankenberge te vertrekken.

Zaterdag 5 uur gaat de wekker en met de kiel door de modder vertrekken we naar Blankenberge. Wind pal op de kop en er is weinig wind. We moeten zelf wind maken. De enige optie is pal zuid op de stroom en dan met een redelijke snelheid tot aan de windparken boven de Thames. Dan bb uit en richting Westkapelle/Blankenberge. Tegen 6 uur ’s avonds is het meer dan duidelijk dat de wind niet meewerkt en het plan wordt aangepast direct terug naar Vlissingen. Rond 11 uur ’s avonds is de wind helmaal weg.

Op de motor verder en om 6.30 ‘ochtends liggen we op de middensteiger terug in de haven. Terwijl de eerste douche gasten slaapdronken over de steiger lopen drinken we een biertje op de goede afloop. Daarna na bed

Om 9 uur groot ontbijt schoon schip maken en om 12 uur sluiten we weer een prachtig hoofdstuk af