20-03-2020
Beste lezer,

corona maatregelen

• Door de huidige maatregelen van de overheid blijft het clubhuis/terras gesloten; daarom wordt het terras nog niet ingericht.
  • Het grote toegangshek (schuifpoort) blijft zoveel mogelijk gesloten, dit om te voorkomen dat er mensen op de haven komen die er op dit moment niets te zoeken hebben.
  • De afspraken voor het gebruik van de helling zal via de havenmeester (Rinus) lopen. Rinus heeft de mobiele telefoon bij zich. ( 06-155 38 515 )
  • De uitbater van het clubhuis zal zoals het er nu uitziet niet voor 1 mei starten.
  • Het jeugdzeilen is verschoven naar het najaar. We kunnen nu dit voorjaar gebruiken om intern op sterkte te komen zodat de jeugd zeil-commissie straks weer aan de slag kan om de jeugd enthousiast te maken voor de watersport

advies van de overheid

vanuit het ministerie is het onderstaande advies gegeven:

“Je mag binnen Nederland zeilen, maar we adviseren om sociaal contact te vermijden. Men moet te allen tijde het gezond verstand blijven gebruiken. En blijf de updates vanuit de overheid goed in de gaten houden. Net zoals Minister President Mark Rutte eerder van de week aangaf is het reisadvies verder aangescherpt. Voor alle landen geldt nu minimaal code oranje. Dat houdt in dat wordt aangeraden om alleen nog naar het buitenland te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Dit is ook van kracht voor mensen die op het punt staan om op reis te gaan met hun boot. Wij adviseren dan ook om reisplannen uit te stellen tot nader orde. De situatie kan snel veranderen, het is dus van belang om het nieuws rondom het coronavirus goed in de gaten te houden.”

vanuit het watersport verbond:

Wat betekend het coronavirus voor de booteigenaar die zelf het water op wil?
“Ons advies is om tot en met 6 april geen georganiseerde activiteiten plaats te laten vinden (ook niet buiten) en sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden. Het Watersportverbond steunt de maatregelen van het kabinet om alle sportaccommodaties te sluiten. Varen is (nog) toegestaan. Of individueel toegang tot eigen boten en het water mogelijk is, hangt af van de lokale toegang en ontsluiting. Rondhangen in de haven of contact met het aanwezige (vrijwllig) personeel is normaal gesproken gezellig, maar nu ongepast. Wij vertrouwen op de verantwoordelijkheid van verenigingen en watersporters om in lijn met de maatregelen en adviezen te handelen.”

varen in België verboden

wij ontvingen de onderstaande e-mail:

Goedemiddag allen,

Even ter inlichting: er is een algemeen vaarverbod in België uitgevaardigd voor de pleziervaart, zowel op zee als in de binnenwateren.
Er zal op geverbaliseerd worden. Dus mochten jullie een tripje naar België plannen met dit mooie weer, niet doen.
Ook mijn hart als pleziervaarder doet pijn, maar met een beetje goede hoop en hulp van iedereen, kunnen we deze zomer toch weer uitvaren.

Met vriendelijke groeten en blijf gezond.
Rebecca

Rebecca Andries
Gemeenschappelijke Nautisch Beheer (GNB)
Schelde Coördinatie Centrum (SCC)