16-05-2020
Beste lezer, 1 juni is al snel en dan kunnen we misschien het terras op de haven weer gaan gebruiken. Dit weekend worden er bordjes en aanwijzingen opgehangen om de looproute op de haven aan te geven. In het kort komt het er op neer: naar de boot via de steiger en terug over het talud. Bagage wagens hebben voorrang en geef elkaar de ruimte

Unknown-1

seizoen 2020

Het komend seizoen zal anders zijn dan voorgaande jaren. Of het druk wordt, of dat passanten weg blijven, weten we niet.

Hans Terwiel heeft aan het bestuur te kennen gegeven dat hij niet meer op de haven komt als beheerder. De combinatie haven en de cafetaria in Vlissingen is er een die niet te doen is. Als het spitsuur is in de cafetaria, is er ook de drukte op de haven. Het is jammer dat dit zo gelopen is, we hadden zulke mooie plannen.

Als club willen wij toch het terras en clubhuis open doen, zo snel als het door de overheid toegestaan is. We willen dit dat doen met de inzet van de leden. Zo mogelijk aangevuld met anderen. Hierover zijn gesprekken gaande.

Het geeft natuurlijk wel een goed gevoel om als leden van een vereniging in deze tijd gezamenlijk een prachtige jachthaven te runnen waar leden en gasten vanuit binnen en buitenland zich welkom en prettig voelen.

Zodra hier iets nader bekend over is worden jullie geïnformeerd.

Corona update

n.a.v. de (vernieuwde) Noodverordening voor Zeeland met betrekking tot jachten en jachthavens m.i.v. 15 mei 2020.

M.i.v. 15 mei 2020 is recreatief nachtverblijf toegestaan mits er gebruik wordt gemaakt van individuele sanitaire voorzieningen.

Welke regels gelden vanaf 15 mei voor overnachten op je jacht?

Overnachten op een jacht is mogelijk, maar u kunt geen gebruik maken van de gemeenschappelijke toilet-, was-, en douchevoorzieningen. Het jacht mag gebruikt worden door de eigenaren en andere personen. De eigenaar hoeft hierbij niet aanwezig te zijn.

M.i.v. 15 mei 2020 mogen o.a. jachthavens 50% van hun beschikbare slaapplaatsen aanbieden. Hiervoor gelden diverse voorwaarden (denk aan: inschrijving Kamer van Koophandel, inachtneming richtlijnen RIVM, aangemeld zijn via Veiligheidsregio Zeeland bij het Loket Kenniscentrum Kusttoerisme, het bijhouden van een sluitende, transparante, controleerbare registratie van de actuele overnachtingen door gasten).

Wij zijn sinds 1 mei 2020, als jachthaven geregistreerd om recreatief nachtverblijf aan te mogen bieden. Dit biedt ons de mogelijkheid om passanten te mogen ontvangen waarvan het vaartuig dus is uitgerust met individuele sanitaire voorzieningen.

Spelregels

Er wordt gevraagd de RIVM maatregelen m.b.t. Coivid-19 (Corona) te respecteren! Groepsvorming in de openbare ruimte en ook aan boord is nog steeds verboden. Houdt u zich daar alstublieft aan, zo ook aan de 1,5 meter richtlijn. Komt u op de haven dan het verzoek om vooral te genieten van uw boot en geen gezelligheid/drukte op te zoeken of te creëren, daarmee houden we de haven toegankelijk.
Samenvattend de nog geldende landelijke en regionale en andere maatregelen voor onze jachthaven:
  • Het volledig in acht nemen van de RIVM maatregelen o.a. social distancing (1,5 meter)
  • Verbod om met een groep van 3 of meer personen op te houden zonder 1,5 meter afstand te houden (geldt ook aan boord)
  • het clubhuis de Klip is gesloten
  • beperkte toegang havenkantoor
  • De sanitair gebouwen (douches en toiletten) zijn gesloten
  • Er worden komend weekend looproutes ingesteld op de jachthaven om nu en in de toekomst aan de 1,5 meter maatregel te kunnen voldoen; Hiertoe worden voorzieningen (loopbruggen en borden) geplaatst; Mensen met bagagewagen mogen wel heen en weer over de steiger en hebben voorrang
  • Het gebruik van een onderwatertoilet is (en was al) verboden!
En verder:
  • Heeft u verkoudheidsklachten of lichte koorts: blijf thuis
  • Heeft u contact gehad met iemand die Corona heeft, of bent u in een gebied geweest waar Corona heerst: blijf thuis, ziek uit en zorg dat u anderen niet besmet
  • Vermijd onnodige sociale contacten
  • Was uw handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden

Routekaart

Afhankelijk van de landelijke en Zeeuwse routekaart naar verdere verruiming van de maatregelen is het ons voornemen om de Klip en het terras (met inachtneming van de Corona voorschriften) per 1 juni 2020 weer te openen voor leden en publiek. Dit vereist logistieke aanpassingen en aanpassingen van gebruikers en gasten. Zo is het ons voornemen om achter de bar, de hal naar de toiletten, de toiletten zelf en de kombuis af te sluiten voor een ieder; uitgezonderd dienstdoend personeel waarbij deze toiletgroep is gereserveerd voor het dienstdoend personeel. Tijdens de openingstijden van de Klip zullen alle toiletgroepen buiten voor toiletgebruik t.b.v. horeca worden geopend. De douches zelf blijven tot nader bericht, conform de landelijke richtlijn, gesloten. Over de wijze van opening en de openingstijden van de Klip zullen wij voor 1 juni berichten.

Brand- en veiligheidsinspectie

Binnenkort wordt door de gemeente Vlissingen een inspectie op onze haven uitgevoerd m.b.t. brandveiligheid, milieu, veiligheid in het algemeen, procedures, enz enz.. U kunt ons helpen door de haven er opgeruimd uit te laten zien. Geen losse spullen op de steigers of op de wal te laten liggen en fietsen uitsluitend te stallen in het fietsenhok.
Namens het bestuur hartelijk dank voor uw medewerking in alle bovengenoemde zaken!
Met hartelijke groet,

Sal Cracau