Unknown-1
24-05-2021
Beste lezer,

Havenmeesters

Het seizoen komt er aan en de eerste passanten zijn ook al in onze haven geweest.
Om de gasten welkom te heten en administratief te verwerken zijn wij op zoek naar havenmeesters(M/V) die samen met Rinus onze beide havens kunnen bedienen.

Deze havenmeesters zullen zeker gedurende de maanden juli augustus en september 7 dagen in de week beschikbaar moeten zijn. Dit hoeft natuurlijk niet 24 uur per dag, maar bootjes varen dag en nacht. De werktijden zijn in overleg zelf te bepalen.
De planning voor de nieuwe Stadshaven is dat deze in juli voor passanten open is, in september volgt de rest.

De havenmeesters krijgen de beschikking over een nieuwe havenmeester-boot, zodat de nieuwe Stadshaven Scheldekwartier eenvoudig bereikt kan worden.

Voor de invulling van deze functie denken we aan leden, kinderen of bekende van leden, of studenten.
We starten met het werven maar willen eerst onder de leden kijken of daar belangstelling hiervoor is. Voor het uitoefenen van deze werkzaamheden zal een financiële vergoeding worden gegeven.

Zandoverlast

Wij zijn als bestuur aangesproken door verschillende ligplaatshouders op de gevolgen van de zandoverlast aan hun boot.
Op onze beurt hebben wij de gemeente Vlissingen aansprakelijk gesteld voor de gevolgen van de zandoverlast door nalatigheid van gemeente en aannemer.

De schade die opgetreden is, is enerzijds voor de individuele booteigenaren en anderzijds voor de overlast voor de vereniging.

De booteigenaren echter liggen voor eigen risico in onze haven (zie Havenreglement) en moeten bij schade aan hun boot de eigen verzekering aanspreken.
Het staat de verzekeraars natuurlijk vrij om in voorkomend geval regres te plegen bij ons als partij en in dat geval kunnen wij een beroep doen op onze verzekeraar bij eventuele aansprakelijkheid.

De zandoverlast op talud en haventerrein is inmiddels door de veroorzaker verwijderd.

Tevens hebben we als vereniging een vergoeding afgesproken van totaal € 2000,-- voor het vergoeden van een “aantal uren schoonmaakwerk” voor een aantal individuele booteigenaren. De betreffende booteigenaren hadden zich bij het bestuur gemeld en aangegeven eventueel de vergoeding in de clubkas te storten. De vereniging kan het geld bijv. gebruiken om de taluds rondom de haven te voorzien van beplanting, als een natuurlijk windscherm.
WhatsApp Image 2021-03-11 at 12.53.03

Staande Mast Route

Donderdagavond 27 mei 2021 organiseert het Watersportverbond vanuit haar samenwerking met Varen Doe Je Samen het webinar 'Vaar mee op de Staande Mast Route'. Dit webinar is bijzonder geschikt voor mensen die zich voorbereiden op het varen van de Staande Mast Route (SMR).

Ze behandelen de volgende onderwerpen:
- Hoe is de SMR ontstaan en voor wie is deze bedoeld?
- Welke trajecten zijn er?
- Welke voorbereidingen moet je treffen voor het varen van de SMR?

- Waar moet je rekening mee houden onderweg?

In een digitale presentatie van ongeveer een half uur krijg je tips van experts op de Staande Mast Route. Het webinar wordt gemodereerd door Eline Huiting, plaatsvervangend havenmeester bij Port of Amsterdam. De presentaties worden verzorgd door:
  • De zuidelijke Staande Mast Route – Cees van der Spek, nautisch beheerder Rijkswaterstaat
  • De westelijke Staande Mast Route / blauwe golf – Bart Bosman, verkeersmanager Smart Mobility provincie Noord-Holland
  • Over de Gouwe – Rob Weeda, sr. Adviseur Vaarwegen provincie Zuid-Holland
  • Voorbereidingen en tips - Auke Bender, regiovertegenwoordiger Watersportverbond Noord-Holland Zuid
  • Beroepsvaart en VDJS-knooppunten - Andries de Weerd, Regiocoördinator IJsselmeer en Noord-Holland BLN Schuttevaer
Na afloop van de presentaties is er ruimte voor vragen.
Wil je alvast meer lezen over het varen van de route, lees dan het kennisartikel Staande Mast Route op de website van Varen doe je Samen.

Aanmelden

Meld je hier aan voor dit webinar. Je ontvangt twee dagen van tevoren de bevestiging met link naar de livestream en meer informatie.