19-11-2021
Beste lezer,

Er is in 2020 door het bestuur een conceptvoorstel opgesteld en naar de leden gecommuniceerd. Dit voorstel is echter nooit definitief geworden omdat er sindsdien geen ALV heeft plaatsgevonden en er dus geen goedkeuring door de leden is gekomen.

Dus nog steeds gelden de ‘oude’ statuten.

We zijn nu ruim een jaar verder en we zitten nog midden in de Covid-19 crisis. Deze crisis heeft ons tot het inzicht gebracht dat zaken als digitaal vergaderen en digitaal stemmen in de statuten thuishoren. In het pre-Corona tijdperk had niemand daar nog aan gedacht. Daarnaast is er per 1 juli 2021 een nieuwe wet ingevoerd (WBTR of voluit Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen) welke ook van toepassing is op verenigingen als de onze. De wet ziet toe op goed en integer bestuur en hierin worden onder meer de verantwoordelijkheden van bestuursleden geregeld. De uitwerking daarvan hoort dan ook in de statuten van de vereniging te zijn opgenomen.

Het inpassen van zowel Covid-19 gerelateerde zaken als wel de WBTR-gevolgen zouden onze ‘oude’ statuten maar ook de in 2020 voorgestelde concept statuten onleesbaar maken. Daarom hebben we het advies van de notaris opgevolgd om onze ‘oude’ statuten in een volledig nieuw sjabloon te herschrijven, uiteraard met behoud van clubeigen zaken + de voorgestelde wijzigingen uit het conceptvoorstel 2020.

Artikel 21 lid 3 van de ‘oude’ statuten schrijft voor dat een besluit tot statutenwijziging alleen in de ALV kan worden genomen en dat dan minstens drie/vierde van de stemmen nodig is Tevens moet minimaal drie/vierde deel van alle stemmen aanwezig en/of vertegenwoordigd zijn op de ALV. Indien niet drie/vierde deel van de stemmen aanwezig en/of vertegenwoordigd zijn zal het bestuur binnen 4 weken een nieuwe ALV bijeen roepen waarbij minstens drie/vierde van de stemmen nodig is ongeacht het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde stemmen.

De behandeling van het gewijzigde Huishoudelijk reglement en het Haven reglement wordt uitgesteld tot een latere ALV.

Het bestuur wil dit voorstel op de ALV nader toelichten en in stemming brengen. Eventuele vragen over dit onderwerp kunnen vooraf per mail bij het bestuur worden ingediend en de beantwoording zal zo mogelijk in de ALV plaatsvinden.