19-11-2021
Beste lezer,

Het bestuur heeft destijds een voorstel gedaan tot verhoging van de gehanteerde tarieven. Alle tarieven zijn daarop geïndexeerd en de liggelden voor de vaste ligplaatshouders zijn verhoogd voor 2021. De bedoeling was om de liggelden ook in de komende jaren stapsgewijs te verhogen.
Hiertegen is door sommige leden/ligplaatshouders bezwaar gemaakt.

De afspraak is gemaakt dat de in 2021 ingevoerde verhoging van de liggelden voorlopig in 2021 blijft staan tot in een eerstvolgende ALV het bestuur tekst en uitleg hierover kan geven. De ALV kan dan alsnog besluiten om de verhoging van 2021 terug te draaien.

Het bestuur is van mening dat in de komende jaren de kostendruk zal toenemen en heeft anderzijds oog en oor voor de door de leden geuite bezwaren tegen verdere verhoging van de liggelden. De Commissie 2.0 heeft over dit onderwerp ook geadviseerd, dit in samenhang met de ‘werkplicht’ zoals deze bij ons geldt. Daarom heeft het bestuur de gehele tarievenstructuur van de vereniging eens tegen het licht gehouden. Het resultaat daarvan is een nieuwe structuur waarbij met name de verhoging van de liggelden in één stap plaatsvindt per 1 januari 2022 en waarbij ‘werkplicht’ wordt vervangen door ‘werkwaardering’ en een korting voor de huidige ligplaatshouders.

De verhoging van de liggelden geldt voor alle vaste ligplaatshouders vanaf 1 januari 2022. Leden die op of voor die datum al een vaste ligplaats zijn toegewezen krijgen een vaste korting (een percentage) op het liggeld, zodat per saldo zij geen verhoging ten opzichte van 2021 zullen krijgen, afgezien van een eventuele indexering. De korting is een ‘waardering voor het werk en bijdragen in het verleden’.

Bij het uitgeven van nieuwe ligplaatsen zal steeds het verhoogde tarief gelden maar zullen ‘nieuwelingen’ nog geen korting hebben opgebouwd vanwege het missen van werkwaardering.

Verdere uitwerking is in het voorstel TarievenVVWver1.2 opgenomen.

Het bestuur wil dit voorstel op de ALV nader toelichten en in stemming brengen.

Eventuele vragen over dit onderwerp kunnen vooraf per mail bij het bestuur worden ingediend en de beantwoording zal zo mogelijk in de ALV plaatsvinden.