11-12-2021
Beste [subscriber:firstname | default:lezer
Afgelopen dinsdag 7 december hielden wij onze uitgestelde ALV via ‘ZOOM’.
De mogelijkheid daartoe is opgenomen in de ‘tijdelijke wet maatregelen covid-19’. Vorig jaar was dat nog niet het geval en ook onze statuten voorzien hier niet in.
In deze nieuwsbrief ontvangt u – vooruitlopend op de publicatie van de concept-notulen – alvast een korte terugblik.

Er waren 56 leden online aanwezig en in sommige gevallen zagen we ook de partners en of huisgenoten op het beeldscherm.

Na de opening werd er even stilgestaan bij leden die ons in de afgelopen periode zijn ontvallen.

Door Dick - onze penningmeester – werd in een informatieve en presentatie uitgebreid stilgestaan bij het financieel jaarverslag en de begroting.
Door de kascommissies 2019 en 2020 werd door Roland de Hullu en Dik Leer toelichting gegeven op beide jaren en hun bevindingen. Zij stelden voor beide jaren aan de ALV voor om het bestuur te dechargeren voor het gevoerde financiële beleid. De ALV stemde hiermee in.

De kascommissie voor volgend jaar bestaat uit: Dik Leer en Ferry Kramer. Als reserve lid werd benoemd: Steven Steen.

Vervolgens was het aftreden en kiezen van bestuursleden aan de orde. Hierbij werd stilgestaan bij het aftreden van Rob Besse in 2019. Voorzitter blikte kort terug op de bijdragen van Rob aan onze verenging hetgeen niet op een paar A-4 tjes is te omschrijven. Om blijk te geven van de waardering voor Rob door het bestuur werd de ALV gevraagd in te stemmen met de voordracht om Rob te benoemen tot ere-lid van onze vereniging. Instemming en applaus (via de microfoons).

Rob van harte met je ere lidmaatschap!

Vervolgens werd de eerdere herbenoeming (door middel van stemknoppen) van Sal Cracau (2020), John Meijer(2020) en Dick Altena(2021) in deze ALV herbevestigd en daarmee geformaliseerd.
Peter de Visser was in 2021 aftredend en niet herkiesbaar. Peter werd bedankt voor zijn bijdrage in het bestuur.
Het bestuur blijft bestaan uit 5 leden.

Na de koffiepauze volgde het verslag van John onze havencommissaris over de uitgevoerde werkzaamheden in de afgelopen jaren en de werkzaamheden welke de komende jaren te verwachten zijn. Alle leden die op enigerlei hebben bijgedragen aan de werkzaamheden op en voor onze haven werden bedankt!

Daarna kwam onder agendapunt 10.1 gevraagde besluiten het voorstel van het bestuur aan de orde om in te stemmen met de gewijzigde statuten. Door Kees, algemeen bestuurslid, werd een zeer uitgebreide presentatie verzorgd waarbij de procedure omtrent het wijzigen van onze statuten werd toegelicht (Quorum), nieuwe wetgeving (WBTR) aan de orde kwam en ook de inhoudelijke verenigingswijzigingen werd toegelicht.
Vervolgens werd ruim de tijd genomen om hierover te discussiëren, meningen te delen en vragen te beantwoorden. Omdat er geen Quorum was (minimaal 75% van de stemgerechtigde leden dienen aanwezig te zijn om hun stem uit te brengen) kon dit voorstel niet (digitaal) in stemming worden gebracht. Na afsluiting van deze ALV werd een nieuwe (reeds aangekondigde) ALV geopend en werd het voorstel alsnog in stemming gebracht. Inclusief de volmachtstemmen was de uitslag: 36 voor en 17 tegen waarmee het voorstel van het bestuur werd verworpen. (75% dient namelijk voor te stemmen).

Onder agendapunt 10.2 was het voorstel van het bestuur om in te stemmen met een nieuwe tarievenstructuur. Ook dit onderwerp werd door Kees en Dick uitgebreid toegelicht. Ook hierover werd ruim de tijd genomen om te discussiëren, meningen te delen en vragen te beantwoorden. De uitslag van de stemming over dit door het bestuur gevraagd besluit was inclusief volmachtstemmen: 27 voor en 28 tegen waarmee dit voortel werd verworpen.

Tot slot werd onder agendapunt 11 diverse onderwerpen besproken aangaande het beleid van bestuur. Er werd o.a. meningvormend werd gediscussieerd over nieuwbouw van De Klip en meewerkwaardering om korting op ligplaatsgeld te kunnen ‘verdienen’. Beide onderwerpen zullen op de komende ALV worden geagendeerd.

Noot van het bestuur:

Het hoeft uiteraard geen betoog dat het bestuur teleurgesteld is door de verwerping van beide bestuursvoorstellen door en tijdens de gehouden ALV’s.
Vanzelfsprekend respecteert het bestuur ieders mening en iedere stem. Het bestuur heeft lang en veel werk verzet om met veel plichtsbesef en verantwoordelijkheids-gevoel de geagendeerde voorstellen betreffende onze statuten en tarieven besluitvormend te kunnen agenderen.
De leden zijn uitgenodigd om vooral ook voorafgaand aan de ALV (schriftelijk) vragen te stellen aan het bestuur zodat het bestuur zich zo goed mogelijk kan voorbereiden voor de ALV.

Het bestuur is bijzonder teleurgesteld in de wijze waarop enkele leden zich kort voor en tijdens de ALV’s zich menen te moeten uiten jegens het bestuur.
Het bestuur vraag zich oprecht af hoe zij nu verantwoordelijkheid moet gaan dragen voor een financieel gezonde vereniging met de nodige grote uitgaven in het verschiet én voor het niet voldoen aan wettelijke eisen van onze statuten.

Oproep
Zijn er ligplaatshouders die tijdens de komende feestdagen – bij voorkeur met feestverlichting – eventueel (gratis) ligplaats in willen nemen in onze Stadshaven Scheldkwartier?