14-12-2021
Beste lezer, Joop Verstraeten heeft gevraagd om onderstaande tekst onder de leden te verspreiden.

Beste medeleden,

Ik heb niet deel kunnen nemen aan de via Zoom plaatsgevonden jaarvergadering van onze vereniging, de uitslag ervan beziend voel ik me wel beschaamd en met mij hopelijk een groot aantal andere leden.

Waar hebben we het eigenlijk over ?
We hebben het over een groep mensen die een vereniging vormen omdat ze een gezamenlijk belang hebben, om dit het niet iedereen is gegeven om deze belangen te behartigen vormen ze uit hun midden een groep mensen, een bestuur dus, die de belangen van de leden moeten behartigen en daarvoor een mandaat krijgen.

Op het moment dat dit bestuur voor een moeilijke keuze komt te staan die het voortbestaan van de vereniging bedreigen en daarvoor een aantal goed onderbouwde voorstellen op tafel legt, die het voortbestaan van de vereniging moeten garanderen kan dit best zeer doen omdat het van de leden een bijdrage vraagt om deze plannen te realiseren.

Daar kun je vervolgens over discussiëren maar wel altijd vanuit het standpunt van het verenigingsbelang wat dan inhoud dat dit prevaleert boven het eigen belang en dat mis ik geheel en al in dit geval.

In wezen trek je het mandaat van het bestuur in en dit kan wel eens heel ver strekkende gevolgen hebben waar men misschien te gemakkelijk aan voorbij gaat.

In mijn ogen is het nu niet aan het bestuur om te gaan zoeken naar hoe dan wel daar hebben we een paar jaar terug een commissie voor gehad die een inzicht heeft gegeven waar de vereniging de komende jaren voor staat en het bestuur een leidraad moest geven om daarop verder te borduren.
Nu ze dat doen en dit door de leden verworpen wordt vind ik het niet meer dan normaal dat de leden, en met name de tegenstemmers, komen met een alternatief plan om de vereniging de komende jaren een verantwoorde basis te geven uitgaande van het feit dat als je tegenstemt je ook een alternatief aan moet bieden, heb je dit niet wat wil je dan ? trek je dan de conclusie ik vertrek omdat je je niet kunt vinden in het beleid van de vereniging ?

Ik zou graag de mening van meerdere leden hierover zien maar door het feit dat we niet kunnen vergaderen met een grote groep maakt het verdomde lastig.
Dus wil ik maar een voorslag geven en of dit dan de randjes van de statuten opzoekt of er overheen gaat, het zij zo, maar het voortbestaan van de vereniging staat hier voorop.

Kunnen we bijvoorbeeld de tegenstemmers uitnodigen om met een onderbouwd tegenvoorstel te komen wat het voortbestaan van de vereniging garandeert en ze daar twee maanden de tijd voor geven, komen ze niet met een goed alternatief dan zijn we twee maanden verder en misschien is het dan wel mogelijk een goede stemming te plannen zo niet dan een schriftelijke stemming door alle leden te plannen.

Weet en realiseer je wat de consequenties zijn als het bestuur geen mandaat en geen redelijk tegenvoorstel krijgt zitten we straks zonder bestuur en wie zal zo`n baantje met zoveel tijd die je er in moet steken nog op zich terwijl je al vooraf weet dat je getorpedeerd wordt als je met voorstellen komt ? geen hond die dit wil.

Laat ieder zich beraden en het eigenbelang even buitenspel zetten en laat je horen.

Met collegiale groet
Joop Verstraeten