21-12-2021
Beste lezer, een terugblik van de voorzitter en het bestuur over 2021, zo vlak voor de feestdagen....

Beste leden en ‘aanhang’,

Wéér geen kerstborrel en nieuwjaarsreceptie in ons gezellige clubhuis. De Kerstboom in de Klip zal het zonder ons gezelschap moeten doen. Jammer, maar het is zoals het is.

Zo vlak voor de feestdagen is een uitgelezen moment om even terug te blikken over 2021 en het reilen en zeilen van onze vereniging.
Begin 2021 en het voorjaar was er volop bedrijvigheid als gevolg van de herinrichting van het talud tussen de Klip en het havenkantoor. De nieuwe kunststof damwand moet er voor zorgen dat er geen verontreinigd materiaal meer in onze haven terechtkomt. Net voor het seizoen werd het geheel opgeleverd nadat er gras was ingezaaid. Afgelopen weken werd de laatste hand gelegd aan de herplant van het talud. Volgende stap - volgend jaar - is vernieuwing van de steigers vanaf de Klip tot het havenkantoor.

De onzekerheid rond de Coronamaatregelen zorgde er mede voor dat het jeugdzeilen opnieuw niet georganiseerd kon worden. Daarnaast wordt er gezocht naar een andere opzet van het jeugdzeilen waarvoor enkele leden nieuwe ideeën hebben aangedragen. Het bestuur en veel leden hechten grote waarde aan het jeugdzeilen georganiseerd door onze vereniging.

Na een jaar (2020) zonder zomeravondzeilen mochten we dit voorjaar het zomeravondzeilen weer organiseren. De sfeer en de opkomst was goed te noemen. Dat laatste (opkomst) kon helaas niet gezegd worden van de laatste zeildag (op een zaterdag). De opkomst was teleurstellend en we hopen komende voorjaar op meer enthousiaste deelnemers. De zeilavonden varieerden enorm als het gaat om de weersomstandigheden. Het zomeravondzeilen wordt gekenmerkt door een toegankelijke ontspannen sfeer met een leuk wedstrijdelement. De data voor 2022 worden binnenkort gepubliceerd. Dus doe (een paar keer) mee. En hopelijk is er dan weer een "3e helft" in de Klip of op het terras mogelijk!

Afgelopen winter en het voorjaar is er door het bestuur en een delegatie van leden veel moeite gedaan om een beheerder (uitbater) voor de Klip te vinden. Er zijn gesprekken gevoerd met veel kandidaten hetgeen in geen enkel geval heeft geleid tot een succesvolle overeenkomst. We hebben uiteindelijk Alissia in samenwerking met Danny & Siewert bereid gevonden om de Klip in het seizoen in de middag te openen voor het nuttigen van een drankje met (indien gewenst) een koude of warme snack.

We mochten dit seizoen weer heel wat passanten ontvangen in onze haven en sinds begin augustus dit jaar ook in onze nieuwe passantenhaven: Stadshaven Scheldekwartier. Er is - en dat mag gezegd worden vind ik - afgelopen twee jaar en vooral afgelopen voorjaar door ons bestuur enorm veel werk verzet om samen met de gemeente en (onder)aannemers de Stadshaven gereed en operationeel te krijgen om onze gasten te kunnen ontvangen. Er hebben inmiddels al heel wat passanten de weg - via de nieuwe Dokbrug - naar Stadshaven Scheldekwartier gevonden. Een resultaat om trots op te zijn. De verkoop van en levering aan de VVE (koop) ligplaatsen zit in de afrondende fase.

In het najaar was het weer tijd voor de bikkels van de Duotocht. Het was een mooie editie met (te) veel wind en (te) weinig wind. Ook dit jaar zijn schip en bemanning beproefd en de spreekwoordelijke grenzen verlegd. Onze Zeeuwse Duotocht, het zwaarste evenement van Zeeland!, heeft haar naam weer eer aan gedaan!

In oktober en november is er door veel leden een lange lijst van werkzaamheden flink korter gemaakt. De opkomst was zonder meer goed te noemen. Mijn oprechte dank aan al deze werkende leden.

Onze ALV houden bleek vorig jaar en dit voorjaar onmogelijk. Afgelopen najaar werden we ingehaald door de afgekondigde maatregelen. Het bestuur heeft toen besloten om de ALV afgelopen najaar door te laten gaan via ZOOM (online). De Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 bood hiervoor de noodzakelijke ruimte. Hiermee was (rechtmatig) uitstel van de ALV geen optie meer. Over de ALV zelf is inmiddels genoeg gezegd en geschreven.

De vele positieve en constructieve reacties die het bestuur na deze ALV mocht ontvangen laten zien dat leden erg betrokken zijn en het voorgestelde beleid van het bestuur van harte ondersteunen. Met de grote betrokkenheid van heel veel leden bij onze haven heeft het bestuur haar hoop al weer gevestigd op het organiseren van een 'live' ALV komend voorjaar in een daarvoor toegeruste grote zaal.

Ik heb genoeg geschreven.
Lieve mensen, mede namens ons bestuur, wens ik jullie alle en degenen die ons dierbaar zijn ... Gezellige feestdagen en een buitengewoon normaal 2022. Ik zie en spreek jullie graag in goede gezondheid op onze haven.

Met hartelijke groet,

Namens het bestuur,