06-12-2020
Beste reader, inn deze nieuwsbrief komen twee zaken aan de orde; de exploitatie van ons clubhuis en de aangekondigde "Zoom" bijeenkomst op 16 december.

Als het jubileumboek van ons 75 jarig bestaan er op na geslagen wordt, dan blijkt dat het beheer van het clubhuis, met alles wat er bijkomt kijken een onderwerp is geweest wat de leden danig heeft bezig gehouden.
Het was te dik of te dun, te kort of te lang. Er waren ook mooie tijden, maar die zijn ook eindig.

Door de Corona hebben wij het afgelopen seizoen gedraaid zonder een zelfstandig beheerder, en moet uw bestuur opzoek naar een oplossing voor de komende tijd.

Het beheer van clubhuis en haven is een belangrijk element in de beleving van onze haven. Uw bestuur aan een aantal betrokken leden gevraagd om na te denken over de exploitatie van het clubhuis en aan het bestuur een advies uit te brengen.

Om zo transparant mogelijk te zijn in dit proces heeft de voorzitter van deze commissie Rony Grooten een bijdrage geschreven voor deze nieuwsbrief.

Bericht van de Commissie Clubhuis 2.0

Beste leden,

Zoals jullie wellicht inmiddels weten heeft het bestuur een commissie in het leven geroepen om mee te denken en een advies op te stellen over een nieuwe exploitatie van de centrale plek van onze vereniging.

De commissie bestaat uit de volgende representatieve groep van gebruikers/leden: Jan Mastenbroek jr., Cindy Brouwer, Niels Janse, John Meijer en Rony Grooten (vz).

Ons perspectief is een verenigingsgebouw wat als magneet voor langsvarende collega watersporters zou moeten fungeren en een centrale plaats in onze haven voor leden en anderen vormt. Een plek waar kan worden genoten van een kop koffie, een drankje en een eerlijke hap voor een eerlijke prijs in een uitnodigende en gezellige sfeer. In overleg met een exploitant zijn ook andere activiteiten mogelijk.

Het bestuur heeft ook de vraag voorgelegd hoe wordt aangekeken tegen een combinatie van taken, zowel het beheren van ons verenigingsgebouw als uit uitvoeren van havenmeestertaken.

Om goed beslagen ten ijs te komen hebben we diverse gesprekken gevoerd met andere verenigingen en experts op het gebied van exploitatie van verenigingsgebouwen. Behalve veel inspiratie heeft het ons inzicht gegeven van wat een realistisch concept voor onze vereniging kan zijn. We hebben dit opgeschreven in een zogenaamd tussenadvies aan het bestuur. Mogelijke ontwikkelingen met de ‘Dokhaven’ Vlissingen zijn hierin meegenomen.

Op dit moment bestudeert het bestuur ons advies. Zij zullen op de digitale meeting van 16 december a.s. hierop bij de leden terugkomen. Hierna zullen we het tussenadvies omzetten naar een definitief advies en zit het werk van de commissie erop.
Indien het bestuur er om verzoekt zijn wij, wellicht in andere samenstelling, natuurlijk bereid verder mee te denken en de handen uit de mouwen te steken.

Het leek ons goed jullie te informeren.

Namens de commissie Clubhuis 2.0,
Rony Grooten

Zoomen

Onze ALV van 2020 zal, als gevolg van de landelijke en regionale maatregelen, dit jaar niet meer gehouden kunnen worden.
Natuurlijk heeft het bestuur alternatieve opties overwogen. Wij hebben de optie van een digitale ALV (d.m.v. ZOOM, een videoconferentie programma) serieus overwogen. Ook diverse leden gaven deze suggestie aan het bestuur. Het is ons bekend dat dit binnen andere jachthavens ook is gebruikt om hun ALV te houden.

Toch heeft het bestuur gemeend om onze ALV niet d.m.v. videoconferentie te laten plaatsvinden. Wij zijn van mening dat een vergadering via ZOOM niet voor iedereen ‘gesneden koek is’.
Daarnaast zijn wij van mening dat de agenda van onze ALV met belangrijke onderwerpen over tarieven en ligplaatsgelden zich niet leent voor digitale besluitvorming.
Een goede inhoudelijke discussie en interactie tussen (veel) leden en bestuur is met veel deelnemers via ZOOM geen eenvoudige opgave en zal zeker geen recht doen aan ieders mening.

Daarom had het bestuur de keuze gemaakt om medio oktober fysiek uit te wijken naar een grote en veilige vergaderlocatie, t.w. de Lasloods. Zoals bekend is deze optie op dit moment niet toegestaan.

Het bestuur voelt echter toch de noodzaak om leden en aanhang over enkele onderwerpen te informeren.
Daarom heeft het bestuur besloten om een digitale informatieavond te houden d.m.v. ZOOM

en wel op woensdag 16 dec 2020 vanaf 20:00 uur

De conceptagenda voor deze digitale informatieavond via ZOOM is als volgt:
  1. 20:00 uur Welkom en uitleg spelregels
  2. 20:05 uur Algemene mededelingen van het bestuur
  3. 20:15 uur Presentatie en toelichting sanering terrein RWS/Provincie en gevolgen voor onze haven
  4. 20:35 uur Presentatie, toelichting en stand van zaken exploitatie Stadshaven (Dokhaven ; Scheldedok)
  5. 20:55 uur Rondvraag en afsluiting
  6. 21:00 uur Offline
U ontvangt op woensdag 16 december rond 18:00 uur een e-mail met de "link" om de digitale informatie avond te bezoeken.

Wat is Zoom?

Zoom is een Cloud dienst waarmee je een virtuele bijeenkomst kunt houden. Alsof je met elkaar aan een grote tafel zit, maar dan via het internet.
Hoe werkt Zoom?
Dat is allemaal te lezen in de instructie die op onze website staat, bereikbaar via de onderstaande knop.
Op You Tube zijn na het intikken van " handleiding zoom" veel filmpjes te zien die u wegwijs maken.

een voorbeeld van z'n filmpje

Proef bijeenkomst

Omdat dit voor sommige leden misschien de eerste keer wordt dat er via de computer een bijeenkomst wordt georganiseerd zal er een proef bijeenkomst zijn.
En wel op woensdag avond 9 december vanaf 19:30.
In deze sessie kunnen we een keer proefdraaien en wegwijs worden.

De uitnodiging komt op woensdag 9 december rond 18:00 uur via de e-mail.

Als het niet lukt, of er zijn nog vragen schroom dan niet om een e-mail te sturen.
Misschien kunnen we dan een privé sessie plannen. ( vvwschelde@vvwschelde.nl )