28-04-2022
Geachte leden,

Afgelopen maandag 25 april 2022 is het bestuur voor de eerste keer sinds de ALV in haar nieuwe samenstelling bijeengekomen en heeft zich - zoals al aangekondigd - beraden over de ontstane situatie en haar toekomst.

Wantrouwen.
De afgelopen 2 jaar heeft het bestuur veel energie en tijd gestopt in nieuwe statuten om onze vereniging te laten voldoen aan nieuwe geldende wet- en regelgeving.
De nieuw statuten beschermen de belangen van onze vereniging en onze leden. Hiertoe is veelvuldig afgestemd met onze notaris.
Het bestuur heeft deze nieuwe statuten in december 2021 in een (digitale) ALV aan de leden aangeboden met het verzoek om hiermee in te stemmen.
Tijdens deze ALV bleek er geen 3/4 meerderheid van stemmen. Dit was zeer teleurstellend voor het bestuur.
Nog teleurstellender was de wijze waarop sommige leden het bestuur voor, tijdens en na deze ALV meenden te moeten bejegenen.
Met name het wantrouwen wat hieruit doorklonk heeft er toen behoorlijk ingehakt bij het bestuur.

Herpakken.
Als bestuur hebben we de Kerstdagen en de jaarwisseling echt moeten gebruiken om ons zelf weer te herpakken en op te laden om in 2022 als bestuur weer door te gaan in het algemeen belang van onze vereniging.

Nieuwe conceptstatuten.
In plaats van ons oorspronkelijke voornemen om afgelopen winter voorbereidingen te treffen voor vervanging van steigers komend najaar, het jeugdzeilen in de steigers te zetten, een visie voor herinrichting van het terrein inclusief nieuwe accommodatie op te stellen, in een nieuwe mastenkraan te voorzien enz enz hebben wij onze tijd en energie, naast de gebruikelijke voorjaarsbeslommeringen, voornamelijk gestoken in het afstemmen en aanpassen van de nieuwe conceptstatuten en de exploitatie van de Klip.

Motie van wantrouwen.
Op woensdagavond 13 april 2022 heeft het bestuur tijdens onze ALV de instemming van de ALV gevraagd voor gewijzigde statuten.
We hadden als bestuur diverse suggesties van leden verwerkt in deze nieuwe concept statuten.
Voor de 2e keer bleek er geen 3/4 meerderheid van stemmen. Zoals in onze vorige nieuwsbrief aangegeven beschouwt het bestuur dit – door een deel van de leden – als een “motie van wantrouwen” tegen het bestuur.

Niet uitsluitend vanwege het feit dat er geen 3/4 meerderheid was maar vooral door de wijze waarop enkele leden zich voorafgaand aan en tijdens de ALV gedroegen
Een absoluut dieptepunt was de verspreiding van een anoniem A4-tje met klinkklare onzin, onwaarheden en bedenkelijke insinuaties in de periode voorafgaand aan de ALV.

Koude kleren.
Tot 2 keer toe weerstand ondervinden van ongeveer 20-25 leden die eigen belang boven het algemeen belang van onze vereniging en leden stellen en niet tot consensus bereid zijn, valt het bestuur zwaar, met name de bejegening naar bestuursleden die zich inzetten en het beste met de vereniging voor hebben.
Dat is niet in de koude kleren gaan zitten. Het bestuur mag nu dus verantwoordelijkheid dragen voor de huidige situatie omdat 20-25 leden zich volstrekt onverantwoord hebben opgesteld.
Voor dit bestuur is er echt een grens overschreden.

Een soort van ‘demissionair’ bestuur.
Het bestuur heeft besloten om voorlopig in functie te blijven maar zichzelf wel een soort van demissionaire status aan te meten. Dit betekent dat het bestuur op basis van onze huidige verouderde statuten op de ‘winkel’ past en de ‘winkel’ open houdt. Dit op zich levert overigens al meer dan genoeg werk op.

Het bestuur zal bijvoorbeeld geen voorbereidingen treffen voor vervanging van steigers de komende winter en geen visie ontwikkelen voor herinrichting van het terrein. Het bestuur zal voorlopig ook geen initiatieven nemen om het jeugdzeilen in de steigers te zetten. En tot slot zal het bestuur ook geen evenementen organiseren zoals het zomeravondzeilen, verjaardag vereniging en de Zeeuwse Duotocht.

Hoe nu verder?
Het bestuur stelt het volgende proces voor:
  1. Het bestuur vraagt van haar leden onvoorwaardelijke steun en vertrouwen om door te mogen gaan tot de eerstvolgende ALV in maart 2023. Dit willen wij doen d.m.v. de stemknop in deze nieuwsbrief waarbij het bestuur minimaal 80% steun vraagt van de uitgebrachte stemmen;
  2. Bij 80% steun gaan we in de demissionaire status door tot ALV maart 2023 waarbij het bestuur een commissie instelt om te komen tot vernieuwde en gedragen conceptstatuten welke dan door de ALV 2023 aangenomen worden. Op basis van nieuwe statuten zal het bestuur, met instemming van de ALV, haar werk graag voortzetten en de demissionaire status opheffen.
  3. Bij het ontbreken van minimaal 80% steun zal het bestuur haar werk neerleggen.
Het bestuur heeft geen andere opties na 2 mislukte pogingen om nieuwe statuten voor onze vereniging te realiseren.

Met hartelijke groet,
Het bestuur.

Sal Cracau, voorzitter
Dick Altena, vice voorzitter / penningmeester
Gerwin Hament, secreataris
John Meijer, havencommissaris
Albert Dijkstra, havencommissaris
Door op de onderstaande knop te klikken kunt u uw steun kenbaar maken.
Als dit niet lukt kan deze nieuwsbrief met een opmerking beantwoord worden door op replay (beantwoord) te drukken.
De leden zonder e-mail adres krijgen deze nieuwsbrief per reguliere post