19-03-2021
Beste lezer, een aantal belangrijke zaken zoals ALV en beheer clubhuis........

Geachte leden,

ALV:

Als vereniging kunnen en mogen wij nog geen ALV houden. De maatregelen opgelegd door de overheid als gevolg van het ‘Coronavirus’ zijn hiervoor de aanleiding. Wij hebben als bestuur inmiddels 3 keer een digitale bijeenkomst georganiseerd (Zoom). Een informatieavond over de Stadshaven Scheldekwartier, een nieuwjaarsreceptie en besluitvorming over de Stadshaven Scheldekwartier. Deze drie digitale bijeenkomsten zijn goed verlopen. Het houden van een digitale ALV is nog geen volwaardig alternatief. Uitstellen is rechtmatig op basis van het juridisch principe “nood breekt wet”. Echter, voelen wij ons als bestuur aan de leden ook verplicht om rekening en verantwoording af te leggen over de verenigingsjaren 2019 en 2020. Wij hebben als bestuur onze hoop gevestigd op een fysieke ALV dit najaar in de ‘Lasloods’.

Onze vraag aan de leden is om in te stemmen met uitstel van onze ALV 2021 naar dit najaar. Het houden van een digitale ALV is een mogelijkheid maar is juridisch niet waterdicht mede omdat onze statuten / huishoudelijk reglement niet in voorzien.
Om jullie nu toch even bij te ‘praten’ ontvangen jullie hierbij relevante informatie van de bestuurstafel.

Bestuur:

Samenstelling Bestuur (onder voorbehoud van de eerstvolgende ALV):
  • Sal Cracau, voorzitter
  • Dick Altena, penningmeester en vicevoorzitter
  • John Meijer, havencommissaris / secretaris
  • Peter de Visser, havencommissaris
  • Lisa Bruinsma, bestuurslid
  • Kees Groeneweg, bestuurslid
Voorts is en blijft Rinus de Nooijer onze havenmeester.

Blauwe Vlag:

Ook voor 2021 hebben wij weer de Blauwe Vlag aangevraagd. Medio mei zal bekend worden gemaakt of onze jachthaven weer in aanmerking mag komen voor het voeren van de Blauwe Vlag.

Landtong:

De ontwikkeling op de landtong (waar de bunker staat) kan niemand zijn ontgaan. De Stichting Behoud Hoogaars (SBH) zijn inmiddels al weer een jaar onze nieuwe buren. Inmiddels is een aanvang gemaakt met het bouwrijp maken van de landtong, de voorbereiding voor de aanleg van wegen en het aanleggen van riolering e.d.

De nieuwe damwand:

Inmiddels zijn de werkzaamheden in een afrondende fase beland en is de damwand geslagen. De damwand is feitelijk de sanering van het terrein van onze buren. Wat wij sanering noemen heet eigenlijk isolering wat zoveel betekent als dat de uitstroom van verontreiniging wordt voorkomen door het in te pakken en wel door middel van de damwand. De afrondende werkzaamheden zullen nog enkele weken in beslag nemen maar de ligplaatsen zijn vanaf a.s. weekend weer beschikbaar. De steigers worden gereinigd en water en stroom zijn weer aanwezig. De oever zal ruimtelijker blijven als voorheen waarop – dat is het idee – enkele picknickbanken worden geplaatst.

Stadshaven Scheldkwartier

Wij hielden afgelopen najaar en begin van dit jaar twee digitale bijeenkomsten (via Zoom). De eerste als informatieavond en de tweede als extra ALV om instemming van de ALV te verkrijgen voor exploitatie en beheer van Stadshaven Scheldekwartier. Inmiddels zijn de exploitatie- en beheersovereenkomst met de gemeente Vlissingen getekend en heeft een delegatie van het bestuur twee wekelijks overleg met de gemeente Vlissingen over de feitelijke inrichting van Stadshaven Scheldekwartier.

Jeugdzeilen:

Het jeugdzeilen vinden wij allen belangrijk. Ons bestuur heeft inmiddels het initiatief genomen om samen met de ‘jeugdzeilcommissie’ te komen tot een solide en duurzaam vervolg van het jeugdzeilen in onze vereniging.

1 april:

Traditiegetrouw is 1 april de start van het vaarseizoen. Dat betekent dat de boten op de wal binnenkort weer terug het water in gaan en dat de dekzeilen verdwijnen van de boten. Wij rekenen op jullie medewerking! Het verlaagde waterpeil zal komende zaterdag (20 maart vanaf 04:00 uur) weer worden opgelaten naar N.A.P + 0.90 meter.

Zomeravondzeilen:

Inmiddels is er voor dit voorjaar weer een planning gemaakt om te gaan zomeravondzeilen. Dit jaar zal dit zijn op de woensdagavonden op 12, 19, 26 mei en 2, 9,16,23, 30 juni. Op zaterdag 3/7 is dan de ‘finale’ van het zomeravondzeilen alsmede de viering van onze 87e verjaardag. Wij gaan er vanuit dat de Coronamaatregelen dan zijn verruimd of liever, niet meer nodig zijn.

Zeeuwse Duotocht:

De 42e Zeeuwse Duotocht en solo-zeiltocht zal worden gehouden van 22 t/m 26 september 2021. Doe mee!
Er is ook een korte versie.

Beheer en exploitatie van de Klip:

Na advies van de ‘commissie clubhuis’ en het opstellen wervende vacaturetest op basis van dit advies door het bestuur, mochten wij een 8-tal serieuze reacties ontvangen. Na voorselectie bleven er 4 kandidaten (of een koppel aan kandidaten) over waarmee een selectiecommissie – bestaande uit 2 bestuursleden en een lid van de ‘commissie clubhuis’ gesprekken heeft gevoerd. Inmiddels was het bestuur in de afrondende fase van onderhandelingen met een beheerdersduo die het beheer en exploitatie alsmede het havenmeesterschap het jaar rond wil gaan uitvoeren. Het bestuur werd deze week echter geconfronteerd met het feit dat één van de twee vennoten niet de door ons vereiste VOG kon overleggen. Als bestuur gaan we vol goede moed in gesprek met andere kandidaten. Wordt vervolgd.

Tot slot:

Het bestuur wil graag iedereen bedanken die op één of andere wijze, op de voorgrond of op de achtergrond op zijn of haar eigen wijze een steentje heeft bijgedragen aan het ‘reilen en zeilen’ van onze mooie haven. Binnenkort moeten er nog wat havenzaken opgepakt worden om onze haven weer gereed te maken voor een mooie zomer met hopelijk meer vrijheden als nu en dat we samen – onder het genot van een hapje en drankje – weer kunnen genieten van onze jachthaven, ons clubhuis en onze terrassen!
Het bestuur wenst iedereen een mooie voorbereiding op het vaarseizoen en tot ziens op de haven!

Uw bestuur.