21-02-2024
Beste lezer, op 28 februari om 1930 is het algemene Ledenvergadering in de Klip, aanvang 19:30 uur

Er worden 3 cursus dagen georganiseerd over veiligheid aan boord.
De cursus is voor alle bemanningsleden.
Er zijn ook al verschillende echtgenoten welke hebben ingeschreven.

Vvw Schelde organiseert.....

• 6 maart 1930. Eerste hulp aan boord
  • 13 maart 1930 Historie van drenkelingen reanimatie in Nederland, onderkoeling en reanimatie.
  • 24 april 1930 Brand aan boord
Vanwege logistieke redenen worden bovengenoemde avonden georganiseerd bij BHV Training Zeeland, Arnesteinweg 36 te Middelburg. Aanvang van alle avonden is vanaf 19.30 uur tot uiterlijk 22.30 uur.

Beter voorbereid op een calamiteit

Een calamiteit op zee kan iedereen overkomen, zo bracht de KNRM, die dit jaar haar 200 jarig bestaan viert, het afgelopen jaar maar liefst 3397 personen veilig aan wal. Een ongeval, brand of materiaalproblemen zorgt er al snel voor dat hulp aan boord nodig is. Omdat het toch een tijd kan duren voordat professionele hulp ter plaatse zal zijn, is het belangrijk de eerste periode zelfstandig te kunnen overbruggen door bijvoorbeeld levensreddende handelingen te verlenen of een beginnende brand te kunnen blussen of onder controle te houden. Chris Jiskoot ( bedrijfs-en duikerarts) en Albert Dijkstra ( Eerste Hulp, duik- en brandweerinstructeur) organiseren een aantal avonden waar deze onderwerpen uitgebreid behandeld en beoefend gaan worden. Leden van de vereniging met een extra opvarende / familielid kunnen zich kosteloos inschrijven voor deze actieve informatieavonden.

6 maart 2024

Eerste Hulp aan Boord Sprekers: Chris Jiskoot / Albert Dijkstra
Voorkomen van ongevallen, waar liggen de risico’s en welke soorten letsels kunnen daarbij ontstaan? Is de verbandkoffer op orde en gevuld conform de meest recente verbandrichtlijnen? Welke middelen worden extra aanbevolen op zee? Neem uw verbandkoffer deze avond mee en laat deze inspecteren op volledigheid. Tegen een zeer sterk gereduceerd tarief kan de koffer ter plekke geheel up-to-date worden gemaakt, voorzien van keuringsticker en weer retour worden genomen.

13 maart 2024

Historie van drenkelingen reanimatie in Nederland, onderkoeling en reanimatie. Sprekers: Albert Dijkstra / Chris Jiskoot
Hoe werden drenkelingen in Nederland door de eeuwen heen behandeld en waar staan we nu? Welke moeilijkheden kan je verwachten bij een man-over-boord situatie, en eenmaal terug aan boord, welke hulp kan ik geven? Basale reanimatietechnieken worden deze avond beoefend met o.a de meest moderne en geavanceerde reanimatie oefenpoppen.

24 april 2024

Brand aan Boord Instructeur: Albert Dijkstra
Wat zijn de brandrisico’s aan boord, wanneer kan ik nog blussen of moet ik gereed maken voor evacuatie? Tijdens deze avond komt het verzenden van een noodbericht, het gebruik van pyrotechnische middelen, de brand driehoek, de gevaren van brand en in de praktijk blussen van een vaste stoffen, gas – en vloeistofbrand uitgebreid aan bod. Is uw brandblusser op orde, voorzien van een geldige keuringsticker en het juiste type voor bij u aan boord? Op deze avond kan uw blusser voor een zeer sterk gereduceerd tarief worden geïnspecteerd, gekeurd of een vervang advies worden gegeven.

Aanmelden voor bovengenoemde avonden kan via info@albert-dijkstra.nl o.v.v. naam en geboortedata deelnemers (ivm certificering) en
welke avonden worden bijgewoond. Let op, het aantal deelnemersplaatsen is beperkt, u ontvangt een bevestiging van deelname!