Tocht naar Londen vd Bliss

Niets is zo veranderlijk als een plan

Het Plan
In de nacht naar Hemelvaartsdag toe vertrek naar Londen, een biertje drinken bij Towerbridge en zaterdag weer terug zeilen, om zondagavond weer in Vlissingen te zijn. Gewoon omdat het kan.

De Realiteit
Donderdag om 2 uur gaan de Caminante en de Bliss door de sluis en precies op hoog water begint de reis. Tot zover gaat alles volgens plan.
Vlissingen bij nacht

De wind komt recht van voren in ongeveer 10 knopen en zodra we 40 graden afvallen komt de wind nog steeds van voren. We maken onze eigen wind; zeilend naar Londen wordt een uitdaging. Wellicht in de ochtend meer wind, alhoewel de vooruitzichten weinig wind voorspellen.

Motor aan en de beslissing uitstellen tot donderdagmiddag rond een uur of 3. Dan hebben we de laatste weerberichten en wie weet verandert er nog wat. Af en toe de genua uitrollen om een vlaagje wind op te vangen maar langer dan een half uur is zeilen niet mogelijk.

Om half acht in de ochtend geeft de Caminante aan haar geluk in de Noord te gaan zoeken en zij wijzigen het plan in een rondje Zeeland.

We vervolgen onze koers en rond een uur of 3 zien de we de Engelse kust. Nog steeds geen wind, de wedstrijd Oostende Ramsgate is ook gestaakt bij gebrek aan wind. De weersverwachting geeft aan dat er vrijdag een zeildag is en in het weekend de wind weer zal afnemen.

Het besluit is unaniem: we gaan naar Ramsgate.

image 3

Engeland in zicht

Het plan is dus ook voor ons gewijzigd. In Ramsgate overleggen we hoe verder, bij een biertje in de Royal Temple Yacht Club. Zeilend naar Nieuwpoort op vrijdag dan kunnen we tenminste 1 dag zeilen. De BBC geeft aan dat vrijdag de wind 3-4 is en zal aanwakkeren tot een 5.

DSCN0712

Ramsgate haven

Vrijdag om 11 uur verlaten we Ramsgate en zetten koers naar Nieuwpoort. Wind tegen en maar 10 knopen werkelijke wind dit keer. Zeilen gehesen en koers gezet naar Nieuwpoort. Om een uur of 1 begint de wind toe te nemen en de bootsnelheid loopt steeds verder op. Uiteindelijk leggen we de 53 mijl box tot box met een gemiddelde snelheid van 5.9 knopen af. http://tinyurl.com/pgb8uyn

Belgie in zicht

image 2

Zaterdagochtend begint het zachtjes te waaien en om 11 uur zetten we koers naar Blankenberge. Ter hoogte van Oostende neemt de wind verder toe en als we dwars van Blankenberge zijn is er overleg.
Als je de track wil zien http://tinyurl.com/l7v9ouo

Het waait lekker en de vooruitzichten voor zondag zijn wederom windkracht 1-2. Wat gaan we doen? We besluiten door te varen naar Vlissingen.

Het plan is dus weer gewijzigd en we informeren het thuisfront dat we ’s avonds graag mee willen barbequen. Om half 6 liggen we in de sluis en om 6 uur vast in de box. De 44 mijl leggen we met een gemiddelde snelheid van 6 knopen af.

De Conclusie
De Tower een brug te ver

Maar we blijven overtuigd dat Londen ,met de juiste wind, haalbaar is in een Hemelvaartsweekend. Zes knopen is een redelijke gemiddelde snelheid.

Volgend jaar valt Hemelvaart op 14 mei en woensdag 13 mei om 22.56 uur is het hoogwater Vlissingen. Dan begint ook de volgende poging om Londen te halen.

Je kunt je nu al inschrijven. Gewoon omdat het kan.

Bliss