Op donderdag 14 mei om 1100 u melden we ons bij de Klip voor het palaver. Hans neemt de route op de Imray C30 kaart nog eens door. Het is goed een bijgewerkte kaart te hebben vanwege de als paddenstoelen uit het water groeiende windmolenparken. Het vergt in de nacht een nieuw soort oriëntatie, omdat de parken van veraf te zien zijn met heel veel rode lichtjes.
Voor de aanloop van Harwich is het ook nuttig een Imray C2 kaart te hebben of vergelijkbaar. Voor jachten wordt aanbevolen de zuidzijde van Harwich Approach aan te houden. Wees er alert op de Noordkardinalen juist te passeren vanwege de ondiepe banken.
Er worden handen geschud ter kennismaking en Bestevaêr (Bavaria 32) meldt zich als vierde deelnemende boot af. De voorspelde golfhoogte op de Noordzee is voor hen te oncomfortabel. Het is altijd moedig en verstandig om ook in een groep de eigen afweging te blijven maken. Zij maken een tocht langs de Belgische kust.
Voor Siloam (Victoire 933) wordt het de eerste oversteek. Met de aan boord hoogste gemiddelde dosis levenservaring van de drie deelnemende boten gaan ze, na een degelijke voorbereiding, toch van start. Voor de Bliss (Standvast 40) met vijf man bemanning, is het de jaarlijkse vriendentocht en Oneiros (Kaskelot 34 ft) duohanded, is toevallig een week eerder naar Londen v.v. gevaren. Kortom, drie boten gaan op pad met heel verschillende bemanning, boottype én ervaring.
Om 1330 u gaan we los bij de vereniging, om 1400 u zijn we door de sluis en onder zeil. De weersvoorspelling is NE 4-5, toenemend 5-6 met af en toe regen.
Met een rustig vaartje kachelen we door het Oostgat naar buiten. Dit is net bezeild en het betekent dat we voor de rest van de tocht met een lopend(e) wind(je) te maken krijgen. Dat is wel te merken, praktisch de hele route lopen de boten op hun rompsnelheden. Tot aan de shippinglane Noordhinder South moet de Bliss het tegen Oneiros afleggen. De wind wakkert aan en de golven worden hoger, Oneiros besluit toch een rifje te zetten en langzaam loopt Bliss met ingerolde genua-2 voorbij.
Het is een donkere nacht. Om het even uur is er marifooncontact op kanaal 77, dat gaat goed maar op een gegeven moment is de afstand tussen Siloam en Bliss te groot. Oneiros probeert het op VHF 16, maar naar nu blijkt heeft ze een antenneprobleem en kan de bijbehorende 30 nm bij lange na niet meer overbruggen. Oneiros besluit voor de terugweg de noodantenne aan te sluiten die altijd aan boord is. Dit is verplicht bij deelname aan lange afstand zeezeilwedstrijden of tochten, ingeval van “mast overboord” of bij haperende mastantenne dus.
Bij de aanloop van Harwich besluiten alle drie de boten toch naar de Noordzijde over te steken, anders is het niet bezeild. Dat lukt wel, maar er is veel vrachtverkeer op dat moment en Bliss moet voor een containerschip uitwijken. Oneiros vaart ook aan de noordzijde en wel tegen de ondieptelijn van vijf meter. Dat is ruim buiten de groene betonning en desondanks dicht bij de grote vaart, omdat de beroepsvaart zelf ook heel dicht tegen de groene lijn aan vaart en soms ook bij uitvaart stuurboordsboordszijde van het vaarwater houdt.
Veel vroeger dan gepland komen Bliss en Oneiros in Woolverstone Marina op de rivier de Orwell aan, notabene na 14 uur varen met een gemiddelde van 7,5 knopen. De Siloam loopt vijf uur later de Marina binnen. Oneiros en Bliss leggen ‘s nachts aan de buitenzijde van de Marina aan en in de ochtend krijgen ze via VHF 80 een box toegewezen.
Rond 0900 u (NZT) komt Siloam binnen. Blij er te zijn en voldaan over hun prestatie krijgen ze een box vlakbij Oneiros en worden ze daar met koffie en krentenbollen onthaald. De verhalen komen los. Zeeziekte en een uitglijder op dek, met een voetverzwikking, zijn de resultaten van de leerzame oversteek. Eerst maar wat bijslapen is het devies.
Bliss komt polshoogte nemen en iedere bootbemanning heeft zo haar eigen programma. We spreken om 1630 u (NZT) af in Pin Mill in de Butt & Oyster Pub.
Het weer is prachtig opgeklaard en de Guinness, andere Beers en voor de enige zeilvrouw in ons midden een rode Port, laten zich smaken. We hebben een gezellig samenzijn. We bespreken alles dat het leven te bieden heeft en tegelijk de plannen voor de terugtocht. We zullen vroeg in de ochtend richting Blankenberge vertrekken, zodat we de hele tocht bij daglicht kunnen varen. In de ochtend is er nog wind, die keurig voor ons naar W – SW zal krimpen. Later op de dag zal de wind wegvallen en om de tocht niet onnodig lang te maken zullen we eventueel niet schromen om de motor bij te zetten.
Om 0530 u (NZT) LW Pinn Mill, reveille en 0600 u vertrek met een lichte tegenstroom op de rivier de Orwell. Nu keurig via de zuidzijde van Harwich Approach uitvarend richting de S-Galloper en dan in één rechte streep richting Blankenberge. Met W-SW 4 gaan de spi’s van Bliss en Oneiros omhoog. Tussen halve- en zelfs 60 graden aan de wind lopen de boten weer vlot rondom de rompsnelheid. Dit gaat zo door tot het middaguur. De wind zwakt af conform de verwachting en een windshift noodzaakt een gijp met spi. Bij Bliss gaat iets niet goed, waardoor een slippende spinakerval vingers doen verbranden en bij Oneiros moet een zandloper worden weggewerkt. Bliss besluit de laatste 15 mijl te motoren om snel medische hulp te kunnen raadplegen en Oneiros vaart nog 5 mijl aan de wind met spi, nu over stuurboord, maar moet daarna ook overgaan op het “bromzeil”. Siloam, zonder spi, heeft er verstandig aan gedaan al vanaf de S-Galloper de motor bij te zetten. Desondanks wordt het na middernacht voordat Blankenberge wordt gevonden.
De bemanning van Bliss (aankomst 2030 u) en Oneiros (aankomst 21.15 u) besluiten samen te gaan eten in het eetcafé behorende bij het Café ’t Kapiteintje. Met een glimlach bereidt de keuken om 2200 u toch nog een maaltijd en doen we ons tegoed aan stakes, garnalen en kabeljauw. Een blonde Tripel en wat wijn maakt het geheel compleet en vinden we nu al dat de Hemelvaartstocht is geslaagd. Morgen gaan we op ons gemak naar Vlissingen en Oneiros en Siloam proberen de blauwe golf van 1455 u te halen richting Middelburg en Veere.
In ’t Kapiteintje rond middernacht ontvangt Oneiros een telefoontje van Siloam. Ze vragen assistentie bij de aanloop van Blankenberge. Een baggeraar midden in de haveningang veroorzaakt verwarrende verlichting. Na wat hulp komt ook dat helemaal goed en varen de volgende dag onder een mooi rustig westenwindje en zonneschijn de drie boten richting Vlissingen.
Het was een geslaagde VVW Schelde Hemelvaartsocht 2015 met dank aan Hans Robbers van de Bliss voor het initiatief en organisatie.
Het bewijst maar weer eens het nut van varen in een groep. Het is gezellig, leerzaam en voor elk wat wils. We kijken met belangstelling uit naar de volgende bestemming in 2016.
Rony Grooten, bemanning Oneiros.
Blankenberge: Siloam achter Oneiros
Pin Mill: Guinness, Beer, Port in Butt & Oyster
Sunk: Bliss trotseert de beroepsvaart
Noordhinder South: Oneiros net gereefd