Opening vaarseizoen 2016

Zaterdag 11 juni vierden we de opening van het vaarseizoen of eigenlijk is een betere benaming de verjaardag van de Vereniging, opgericht op 9 juni 1934, dus inmiddels 82 jaar oud.
Gevaren is er door Rob Besse met de Zeezot en door Bram van Belzen met de Zeerob, de wedstrijd ging door windgebrek niet door.
Tegen een uur of 4 werd het droog en kwam de zon een beetje door en konden we met z’n allen lekker buiten een biertje drinken en barbecueën.

We hadden een “luie” barbecue dit jaar want Meindert stond aan de tangen en in de rook, alles wat we nog moesten doen was het opscheppen van de salades, friet en gebarbecuede lamskotelet, hamburger, saté of het vispakketje.

In mijn openingswoordje heb ik aandacht besteed aan Bram Fanoy die, na vele jaren trouwe dienst, het stokje van helling en milieu doorgegeven heeft aan Giovani Sala. We hebben, op verzoek van Bram, met hem afgesproken dat we op dinsdagmorgen bij de koffie in het clubhuis afscheid van hem zullen nemen met een passend cadeau, zie hiertoe ook de foto hiernaast.
De rest van de speech viel op dat moment in het water omdat het feestvarken nog niet was gearriveerd, dus na wat huishoudelijke mededelingen van Meindert werd de barbecue voor open verklaard. Gezien de foto’s, gemaakt door Jan van Gorp, was dat een smakelijk en geanimeerd gebeuren.

Opvallend was het om te zien dat de 80 plussers zich hadden verzameld en dat de “koffietafel” zich, met wat versterking op hun eigen plek hadden genesteld.

Om 19.00 uur kon ik verder met het 2de deel van de opening, John Meijer en familie waren terug van de motorcross training van zoonlief en John was het “slachtoffer” van deel 2 van mijn speech.
Dit deel ging uiteraard over de nieuwe steiger en de hoeveelheid werk die er in korte tijd door iedereen is verzet om de zaak in orde te krijgen. De heiploeg, elektro en waterjongens, de steigerploeg voor de aansluitingen enz. Maar de drijvende kracht achter het hele project was John Meijer. Vanaf dag 1 in de weer met tekeningen, nazien en waar nodig corrigeren, overleg met de Gemeente, de steigerbouwer en de aannemer. Tijdens de werkzaamheden controlewerkzaamheden uitvoeren en weer overleggen. De boel constant onder druk houden en waar nodig bijsturen. Dat alles heeft geleid tot een mooi eindresultaat.

De officiële handeling die John deze middag verrichtte was de symbolische opening van de drijvende steiger. Omdat het ondoenlijk was met zijn allen de naar de drijvende steiger te gaan, hebben we een roodwit afzetlint gehangen tussen de helling en de douches. Dit lint is door John doorgeknipt en daarmee is de steiger in “gebruik” genomen.

Als dank, voor al het werk en de opening, hebben we een straatnaambordje “JOHN MEIJERSTEIGER” aan John cadeau gegeven.

Vervolgens was het tijd voor het 2de deel, de toetjes, of vervolg 1ste deel, de barbecue en natuurlijk bijpraten, meer bijpraten en nog meer bijpraten.
Met tot laat een prima temperatuur bleef het nog lang druk en gezellig.

Met dank aan Meindert en Joke, Doede, Paula en het bijspringen van Vera, Rene en dochter van Willem Anemaet hoop ik dat ik niemand vergeet en wens ik jullie een mooi vaarseizoen.

O ja, ik sluit graag af met het compliment dat we kregen van Adri Leer: “Ik ben nu al 56 jaar lid en de haven heeft er nog nooit zo mooi uitgezien."

tekst:      Siewert Bijlsma

foto's:     Jan van Gorp