Student League van de Scheveningen500

Oneiros wint de Student League van de Scheveningen500

Scheveningen - St. Malo, 20 - 26 juli 2019

Gezeilde mijlen: 471,1 Nm

 Om het lange-afstand-zeilen onder jonge mensen te stimuleren heeft het bestuur van de Stichting Zeilrace & Rally een wedstrijdklasse aan de wedstrijd van Scheveningen naar St. Malo (Fr) toegevoegd, namelijk de Student League.

Schippers stellen hun boot beschikbaar om samen met studenten de zeilwedstrijd van 500 Nm te volbrengen.

Bij deze pilot waren er voor het eerst drie boten met in totaal 12 studenten, met elkaar in competitie.

Oneiros was één van hen. Onze Kaskelot, 34 voet, moest in de Student League onder ORC concurreren met Suzie Wong een C-Jacht 45 en Happy Forward een Victoire 1200.

 Ter voorbereiding hebben we min of meer samen met de Bliss een tocht naar Harwich gevaren. Bij een harde westenwind en stroomafwaarts moest een van de vier studenten van de Maritieme opleiding van de HZ Universiteit of Applied Sciences echter afhaken wegens forse zeeziekte. Hij heeft besloten in Oostende af te stappen en na enkele uren slaap hebben we met schipper en de drie overige studenten de tocht naar Woolverstone hervat.

Na een vlotte oversteek, waarbij Genua-3 plaats kon maken voor Genua-2 en met als laatste Genua-1, liepen we met toch nog weer toenemende wind Harwich binnen en voeren we de rivier de Orwell op richting Woolverstone.

We zouden daar Bliss ontmoeten, maar omdat de weersverwachting weinig wind voorspelde was de Bliss voortijdig uitgevaren.

Om toch nog een beetje concurrentie te ervaren zijn we terplekke omgedraaid en hebben non-stop de volgende 90 Nm gevaren, voor ons wederom naar Oostende met alle zeilwissels – inclusief spinakers.

Zo hebben Johan, Han en Jelle in ieder geval met elkaar een lange baan non-stop met twee nachten gevaren ter oefening voor de 500 Nm.

 Verdere zeilhandling en kennismaken met de eigenschappen van Oneiros is tijdens het Zomer-Avond-Zeilen opgedaan. Gezamenlijk een perfectie voorbereiding.

 Op woensdag 17 juli om 21:00 u, bij laagwater, zijn we richting Scheveningen vertrokken en daar ter plekke de laatste voorbereidingen voor de keuring getroffen en boodschappen gehaald voor de 4-5-daagse zeilreis. Voor de keuring moest in de voorafgaande maanden een lijst van 47 punten worden afgewerkt. Voor de studenten een eye-opener, omdat zij ook na voorbereiding toch niet op alle vragen van de keurmeester een antwoord wisten. De conclusie is dat eventuele boten van eigen ouders niet altijd aan alle voor een zeezeilwedstrijd noodzakelijke punten voldoen.

De ISAF-reglementen zijn streng en nog strenger geworden naar aanleiding van recente ongelukken met jachten op zee en oceaan. Veel moderne jachten voldoen niet aan de categorie-A hull met voldoende oprichtend vermogen en uitrusting voor het betreffende zeilgebied. Denk bijvoorbeeld aan een snel handmatig afsluitbare ingang en voor water afsluitbare boot als geheel, twee lenspompen zowel van buiten als van binnen te bedienen, 9 Liter water in een 10 L can (voor drijfvermogen), reddingsvesten met kruisbanden en voorzien van verlichting bij te water geraken, naam van het schip en eigen naam in het vest en zo meer. Bovendien voldoen de actueel gebruikte reddingsvlotten niet aan de meest recente eisen.

De keurmeester van Jachtclub Scheveningen ondervroeg mijn bemanning zeer grondig over hoe te handelen als … en waar dan wel alle veiligheidsmiddelen aan boord zouden liggen, etc. Het was een leerzame ontmoeting én we kregen na een klein uurtje het goedkeuringsstempel. Nu pas waren we verzekerd van deelname en konden we op vrijdagavond 19 juli, de dag voor de start mee doen aan het captain’s dinner. Een mooie gelegenheid om de bemanningen van de overige 36 schepen te ontmoeten.

Zaterdag 20 juli, de dag van de start is toch altijd een wat andere dag dan alle andere. Je voelt iets van “het gaat nu eindelijk gebeuren”. Welke weersomstandigheden hebben we? Welke zeilvoering is het beste? Om 11:00 u was  de briefing voor de startprocedure en de laatste informatie over verboden vaargebieden. Onze kustwacht en die van de aangrenzende landen is momenteel erg streng voor georganiseerde wedstrijden en volgt de vloot met voor deelname aan de wedstrijd en rally verplichte AIS nauwgezet

 Onze starttijd was zaterdag 20 juli om 16:00:00 u en om 14:30 u voeren we de haven van Scheveningen uit. Het weer werd gedurende de volgende anderhalf uur zeer slecht. Regen en onweer.

Voor Nederland gold code geel.

In de stromende regen gepaard gaande met een enkele onweersklap bleek dat we eigenlijk te veel zeil voerden.

We vertrokken 1 minuut te laat met Genua-2 in plaats van onze High Aspect. De benedenwindse ton konden we met een slag net niet ronden. Dit allemaal kostte ons een aantal posities. De wind nam vervolgens toe tot schijnbaar 25 tot 30 knopen. Na enkele uren varen, haaks op de Shipping Lane richting de Engelse kust, zijn we overgestapt op onze HA en op een gegeven moment voeren we zelfs met twee reven. Oneiros begon toen pas echt goed te lopen en langzaam maar zeker zeilden we onze concurrenten voorbij en namen we onze eerste voorsprong.

De zee was zeer onrustig en veroorzaakte tijdens het koken van onze eerste avondmaaltijd toch even twee katterige bemanningsleden. Na het offeren aan Neptunus knapten ze weer op en was het daarna niet meer aan te orde.

 Het werd 48 uur aan de wind vechten aan de Engelse zijde van de Shipping Lane richting Dover.

Het lukte Oneiros om bij Dover stroom mee te hebben, na een oneindig aantal keren tacken met uiteindelijk afnemende wind en stroom tegen. Nog steeds liepen we voor op de concurrerende boten uit onze klasse, de wind ging echter nog meer liggen tot zeg maar 0 knopen en er ontstond mist.

Bij Selsey Bill hebben we uiteindelijk 10 uur gedobberd en gepoogd om uit de baai tegenover Brighton te komen. Dat lukte uiteindelijk, maar had heel wat voeten in de aarde.

Suzie Wong koos de route dicht lang de kust met meer stromingsvoordeel en Oneiros wat meer de route naar buiten met meer windvoordeel.

Suzie Wong nam de leiding van Oneiros over, maar uiteindelijk bleven beide boten om elkaar drijven en moest in potdichte mist tegen achteruitvaren geankerd worden.

 In de voorliggende avond kregen we onverwacht een hoogstaand bezoek van onze voorzitter Sal en Karia Cracau met Bestevaer, die op weg naar Brighton ons motor-zeilend inliepen.

Geweldig leuke ontmoeting op het water en ons succes wensend bleven wij dobberend achter, terwijl zij Brighton als overnachtingsplek aanliepen.

 Vroeg in de ochtend van dinsdag 23 juli  - in de mist - is Oneiros door haar studentenbemanning (de schipper lag te slapen) heel attent anker op gegaan en op enkele scheepslengten afstand langs Suzie Wong geschoven. Door de dichte mist onzichtbaar voor elkaar werd zo toch weer een kleine voorsprong gegenereerd. Oneiros kampte met stroom problemen, omdat de motor tijdens stroomdraaien te heet werd. Daarom moest op alle stroomverbruik bezuinigd worden. Marifoon via de handheld, koelkast uit, alleen hoofdlampjes gebruiken en zonder navigatieverlichting door de nacht. Wel met nood navigatieverlichting op batterijen stand-by. Telefoons mochten alleen via aanwezige power banks opgeladen worden om de laatste Grib files te kunnen downloaden en met het thuisfront te communiceren. Het is opvallend hoe slordig we met energie aan boord omgaan en hoeveel we wel niet verbruiken met alle moderne (navigatie)apparatuur aan boord.

Door de langdurige windstilte dreigde dat onze klasse niet voor vrijdag 26 juli de volledige baan van 500 Nm (het ronden van Eddy Stone Rocks, voorbij Plymouth) zou kunnen afleggen. Daarom besloot de wedstrijdleiding op dinsdag 23 juli om 10:00 u in de morgen om de wedstrijdbaan voor de Student League in te korten. Zo konden we vanaf Selsey Bill rechtstreeks naar St. Malo koersen.

Tot onze vreugde ontstond er een mooie westelijke wind toenemend van 3 naar 5 à 6 Bft. en zijn we onder eerst lichte en later zware Spi richting de Alderney Race bij Cape de la Hague gevlogen. Precies op tijd met nog hooguit een uur stroom mee, zijn we met 10 knopen over de grond door deze doorgaans heftige Race en verderop tussen Guernsey en Jersey door gevaren. Omdat onze concurrenten Suzie Wong en Happy Forward te laat bij de Alderney Race aankwamen en de kentering al was ingezet, konden we onze voorsprong tot zo’n 13 Nm uitbouwen.

  

Alsof we onderweg nog niet genoeg verschillende weersomstandigheden te verduren hadden gehad, kwamen we nu weer in een groot onweersveld terecht. De lucht werd pikzwart en lichtte voortdurend op met vele ontladingen in de lucht. Het bleef bij ons droog maar we kregen wederom 25 tot 30 knopen wind te verwerken. 

 Omdat het grootzeilval-schijfblok in de top van de mast door de krachtige bemanning deels was verbrijzeld konden we niet meer reven, alleen nog naar een kleiner voorzeil zetten. Dus werd Genua-3 tevoorschijn gehaald en in de schemer voor Genua-1 gewisseld. Een goede keuze. Met 8 knopen voortgang door het water stoven we inmiddels tegen de stroom in langs Jersey, totdat in de vroege ochtend de wind weer volledig wegviel. Met moeite dreven we om de ondiepe rotsen ten zuidwesten van Jersey heen en dreigden we de finish voorbij te stromen. 

Gelukkig konden we op tijd de lichte spi zetten –in eerste instantie min of meer met de hand omhoog gehouden - om op woensdag 24 juli 12:58:23 u te finishen, ruim 2 uur en vijf minuten voor onze eerste concurrent.

In 3 dagen, 17 uur en 1:37 minuten hebben we 471,1 Nm afgelegd, dat is een gemiddelde van 5,3 kn over de gezeilde afstand en met de vele windstiltes niet onverdienstelijk.

  Na nog twee dagen chillen in het gezellige St. Malo, zeker ook voor de jonge bemanning samen met die van de andere twee Student League boten, was op vrijdag 26 juli de prijsuitreiking in combinatie met een heerlijk buffet met 175 deelnemers en andere belangstellenden in het chique hotel Chateaubriand. ER werden foto’s en filmpjes van onderweg getoond en alle deelnemende boten en de Student League in het bijzonder, werden in het zonnetje gezet. Wij wonnen niet alleen de eerste prijs, maar ook als eersten de Evert Lagerwei wisseltrofee, die als het even kan in ons clubhuis een tijdje lang getoond mag worden.

Al met al een geslaagd evenement met een mooie pilot om jonge mensen te enthousiasmeren voor het lange-afstand en wedstrijd-zeezeilen. Én als dit bij de Scheveningen500 kan, dan is het volgens mij ook bij onze vereniging mogelijk. Een mooi streven om met elkaar aan te werken. 

 De bemanning schreef in ons logboek: “Op naar de volgende mooie tocht…” en dat lijkt me het mooiste compliment dat we ons konden wensen.

Rony Grooten

a/b Oneiros, St. Malo

30 juli 2019